Fortums oseriösa säljmetoder
Jag blev igår uppringd av en glad göteborgare som ringde från Fortum och ville erbjuda mig ett mycket bättre elavtal "i Bollebygd" än det jag har idag.
Det handlade om några öre billigare än det jag har idag och en garanti om att Fortum alltid skulle vara billigare än annat alternativ.
Det lät ju bra och jag bad honom då att skicka hem en offert som vi kunde studera. Det skulle han göra och jag hade då två veckor på mig att återkomma till Fortum och tala om ifall jag inte var intresserad.
Jag protesterade, samtidigt som jag sa att jag var intresserad, och påtalade att jag inte var intresserad av att ansvaret för att tala om ifall jag inte var intresserad låg hos mig. Jag ville ha en offert som jag kunde anta om jag tyckte den var bra – annars i papperskorgen utan någon mer tanke på det.
Det är här han får en betydligt tuffare ton och säger att han vill spela in samtalet och tala om att han skickar över en offert som jag ska ta ställning till och återkomma till Fortum om inom 2 veckor.
Jag förklarar än en gång att jag är intresserad av en offert men att jag inte vill ha något ansvar att återkomma för att säga nej till något jag aldrig beställt.
Detta upprepar sig ytterligare en gång innan han helt sonika bara säger hej då och lägger på i örat på mig.
Fortum finns både på Facebook och även Twitter där jag framförde några frågor till @fortumsverige utan att de på något vis har gett respons på ett drygt dygn.
Jag kan inse om en enskild säljare har en pissig dag och inte orkade argumentera om orsaken till det han sa sig vara tvungen att göra och att jag hade ansvaret att meddela Fortum om att jag inte var intresserad. Jag har dock svårt att förstå varför just en säljare skulle hitta på något sådant.
Men om man nu har en kanal på Twitter, ett av de största sociala medierna med möjlighet till direktkommunikation med sina kunder och andra, så borde man väl kunna förvänta sig att det kommer en respons.
Nu gjorde det inte detta och därför får Fortum veta det den här vägen.
För övrigt kan man ju undra hur detta kan påverka en person som inte uppfattar att han/hon själv har ett ansvar att meddela Fortum att man inte är intresserad av ett erbjudande som man inte visste fanns innan deras säljare ringde?
Läs även andra bloggares åsikter om fortum, elmarknad, samhälle, säljmetoder,Intressant.se