49 öre högre bensinskatt är en notering i kanten

Jag tycker att Anders Borg överdriver kraftigt när han påstår att de rödgrönas besked om 49 öre högre bensinskatt kommer att kosta tusentals jobb.

Det är inte en tvådelad skattehöjning (29 + 20 öre), med höjt reseavdrag, som avgör hur mycket bil människor kör. Om 49 öre hade avgjort detta så ska vi komma ihåg hur kraftigt bensinpriset totalt sett varierar över tid.

 
image from www.spi.se

Just nu är det ett betydligt högre pris än vad som varit fallet på ett bra tag, men det är inte historiskt högt ens med påslag för de 49 örena som oppositionen nu "lovar" att vi ska få betala mer.

Precis som var fallet med måndagens 120 miljarder till snabbtåg-satsningen så är problemet inte denna utlovade skattehöjning.

Istället ligger problemet i hur mycket de rödgröna totalt sett kommer att lägga på oss i form av alla olika skattehöjningar.

I det sammanhanget är 49 öre högre bensinskatt med största sannolikhet en notering i marginalen.

Det så varierande världsmarknadspriset är en betydligt större faktor i hur bensinpriset påverkar oss. Ni vet det där som alltid är som allra högst i Europa när det är dags för sommarsemester.

För övrigt är det notabelt att detta faktiskt är ett stort nederlag för miljöpartiet som själva faktiskt ville höja bensinskatten med 2 kronor per liter. Nu fick de bara igenom en fjärdedel av detta.

Andra bloggar om: , , ,