Ullared är annat än galna tanter och white trash

Att följa första avsnittet av femmans nya dokumentär-serie, eller vad man nu ska kalla det, om Gekås i Ullared igår var fascinerande – inte minst att göra det parallellt med kommentarerna på Twitter.

För det första måste man konstatera att Gekås och Ullared är ett ställe som är fullkomligt absurt. Att mitt inne i de halländska skogarna komma till ett samhälle som lever och är byggt kring ett shoppingcenter räcker för att reagera. Att det finns andra butiker än just Gekås där är inte så konstigt. Netonnet och en rad andra har självfallet dragit nytta av folkanstormningen som kommer till just Gekås.

Det allra märkligaste är ändå det gigantiska varuhus i gult och blått, på 18568 kvadrat, som heter Gekås men som få använder. Istället åker man till "Ullared". Därför väljer jag att kalla det just Ullared.

Jag skulle vilja säga att den bild av Ullared som framställs i Kanal 5 är sann, men den är bara delvis sann. Det finns galna tanter som springer omkring och skrattar åt allt. Det finns de som bor på campingen och handlar i varuhuset varje dag i flera dagar och veckor. Det finns säkerligen även transvestiter från Småland som åker dit och fånar sig med sin mamma. Självfallet finns även alla dessa män som inte vill något hellre än att komma bort ifrån Ullared. Om de inte sitter och super på campingen så sitter de och surar vid någon av kaffehörnorna inne i varuhuset.

Men den korrekta bilden av medelbesökaren i Ullared är det inte och bilden av varuhuset har förändrats radikalt det senaste decenniet. Från att ha varit ett varuhus med ständiga restpartier som försvann lika snabbt som de kom in har det fasta sortimentet, och även kvalitén på sortimentet, successivt ökat i omfattning. Visst är det fortfarande en stor portion tur vad man finner vid ett besök, men inte som det en gång var.

Gekås i Ullared är ett shoppinginferno som inte liknar något annat jag har besökt i Sverige. Men det är definitivt inte den freakshow som Kanal 5 försöker att framställa det som.

Det är inget fashionabelt shoppingcentra med tjusiga lokaler och det senaste modet.

Det är ett stort jävla varuhus där du kan köpa det mesta du kan tänka dig och lite till. Det är ett ställe dit vanliga svenskar, på gott och ont, åker för att shoppa loss mer eller mindre hejdlöst, planerat eller oplanerat. Dit dras även det som lätt kan kategoriseras som svensk white trash och andra fullkomligt galna människor. Men det galna ligger inte så mycket i besökarna som i det fullkomligt absurda att det ens existerar ett varuhus som det i Ullared.

Dessutom råder det ingen som helst tvekan om att serien på Kanal 5 kommer att innebära att många, många kommer att göra sitt första besök i Ullared och att de sannolikt kommer att spendera minst en tusenlapp eller två innan de kommer ut ur kassaköerna.

Trots allt detta kanske inte Ullared är något annat än en stor fet spegel av vårt galna konsumtionssamhälle där shopping har blivit ett fritidsintresse och en del av vår kultur. Jag undrar vad sverigedemokraterna säger om det kulturella tillskottet i det svenska samhället?

Så sent som i fredags sattes tidernas kassarekord i butiken med en dagsförsäljning på fullkomligt osannolika 22,2 miljoner. Oktober i år är även den månad i historien som är den bästa med 500 miljoner!

Dessutom visar det sig nu att över en miljon såg gårdagens program och på Twitter tickar hashtagen #Ullared vidare trots att det snart är ett dygn sedan programmet sändes.

För övrigt ska min fru åka till Gekås i Ullared den 18 november…

Andra bloggar om , , , , , ,