Telia tjänar extrapengar på BankID i mobilen

För ett tag sedan skrev jag positivt om det faktum att BankID skulle bli en möjlighet i mobilen och att det var min bank Swedbank som var bland de första ut.

När jag nu ser att bank-id i mobilen är möjlig att lägga till så vill jag givetvis göra det omgående.

Inne på internetbanken får man ansöka om ett speciellt bank-id för mobilen genom att ange sitt mobilnummer för kontroll av kompatibilitet mellan bank-id och mobilabonnemanget. Svaret jag får när jag slår in mitt privata är okej:

Din mobiloperatör stödjer BankID i mobil och du har rätt typ av
abonnemang.


Åtgärd: Du måste beställa en tilläggstjänst hos din mobiloperatör för
mobil e-legitimation och eventuellt byta ditt SIM-kort.

Jag måste alltså gå till Telia, som det handlar om i det här fallet, och komplettera min telefon med en "tilläggstjänst".

Väl där så framgår det att tilläggstjänsten, för att kunna använda bank-id på min mobil, kostar pengar:

IDF – Med fast avgift oavsett antal transaktioner: 9
kr/mån

IDR – Med avgift per transaktion: 60 öre/transaktion

Man får prova tjänsten gratis fram till årsskiftet och med en transaktion menas när du loggar in på internetbanken, när du lägger till en ny
betalningsmottagare eller när du godkänner din betalningslista.

Jag har ingen uppfattning om hur jag skulle använda BankID på mobilen och hur många transaktioner per månad det handlar om. Men det är inte det som är huvudsaken. Istället är det just att det ens kostar pengar alls att använda en tjänst som vid sidan om banken används för viktiga samhällsfunktioner som Försäkringskassan och Skatteverket.

Det handlar om en identifikationshandling i digital form som Telia nu ska tjäna sig en extra hacka på och att Swedbank, som det handlar om i det här fallet har gått med på detta är en gåta. På samma vis har övriga statliga myndigheter och andra anslutna sajter gett Telia tillstånd att ta ut en avgift per transaktion vilket kommer att motverka sitt eget syfte och göra tjänsterna tillgängliga i ett flexiblare format.

Nu kommer merparten av alla att ge fan i BankID på mobilen och utföra sina ärenden i en vanlig dator.

Dessutom är det begränsat till att enbart fungera om man har ett mobilabonnemang från just Telia. Kunder med övriga operatörer gör sig inte ens besvär att försöka.

Var i ligger skillnaden mellan att ladda ner ett BankID på datorn och utföra sina tjänster utan kostnad per transaktion och att göra samma sak på en mobil och hur har Swedbank egentligen tänkt när man låter Telia vara enda operatör som dessutom tar ut en avgift av den enskilda bankkunden?

Jag är inte dummare än att jag förstår att tjänster någonstans kostar pengar, men det här är på alla upptänkliga sätt fel väg att få betalt för en komplettering av en redan befintlig tjänst som ingår i överenskommelsen med banken. Nu ska en extern part, som dessutom ännu så länge har ensamrätt, ta betalt på mobilräkningen.

Från bankens sida syftar det trots allt om att deras kunder ska blir fria att utföra tjänster som banken själva inte vill göra mer än mot hutlös betalning.

Andra bloggar om: , , , ,