Reklamfria långfilmer

Claes Eriksson och den nyligen avlidne Vilgot Sjöman vann igår målet mot TV4 och deras reklamavbrott i nämnda herrars långfilmer "Hajen som visste för mycket" och "Alfred".

Jag kan köpa deras syn på saken att deras verk förändras när det sker ett reklamavbrott varje halvtimme eller så. Vem har inte som tittare irriterat sig på reklamavbrotten?

Nu sägs det att detta skulle innebära att filmskaparna i fortsättningen kommer att få godkänna att deras verk får sändas med reklamavbrott redan när kontraktet om skapandet av filmen skrivs.

Det är möjligt att så skulle kunna bli fallet, men sanningen är ju den att TV-reklam i dess nuvarande form snart är död och begraven.

Det interaktiva tittandet på TV kommer att innebära att skaparen av verket ístället kommer att få ta ställning till produktplaceringar i sina alster i betydligt högre grad än tidigare. Vi har redan sett många exempel även på svenska produktioner där detta blir allt vanligare.

Idag kan vi zappa förbi reklampauserna, alternativt smidigt snabbspola förbi en hårddiskinspelning. Imorgon kommer vi att "drabbas" av reklamen direkt i programmen på ett betydligt mer sofistikerat sätt än idag antingen vi vill eller inte.

Svenska bloggar om: , , ,

Technorati tags: , ,