Är TV-reklam den farligaste propagandakanalen 2009?

Partisekreterarna för oppositionspartierna försöker att leka vita riddare när de i SvD anser att TV-reklam hotar demokratin och att denna leder till negative campaigning i Sverige precis som i USA.

De tre partierna avstår ifrån reklam i TV4 bland annat för att "Att det parti [moderaterna] som idag dominerar regeringen inte redovisar sin finansiering skapar en osäkerhet om vem som betalar. Och för vad."

Vad var det som de var rädda för skulle hota demokratin? Var det den typen av negative campaigning som de själva visar prov på kanske?

För mig är det omöjligt att förstå var i skillnaden ligger att göra reklam i filmformat i TV, på internet eller på biografer.

Varför är TV-reklam ett större demokratiskt hot än alla andra former av reklam?

Uppdatering:

På tal om positivt debattklimat. Karl Sigfrid påminner oss om ett av Mona Sahlins uttalanden:

"Så här säger Mona Sahlin om nivåerna i a-kassan:


Det är bara ett uttryck för hur misslyckad och satanisk som regeringens
så kallade arbetslinje är. Färre omfattas. Färre har råd. Färre får en
rimlig nivå. Färre får del av aktiva åtgärder. Det är sataniskt, elakt
och väldigt konservativt."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , Intressant.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *