Borås Tidning inte intresserade av nya kommunikationsvägar

Jag har vid upprepade tillfällen de senaste åren, ett par-tre gånger, kontaktat Borås Tidning för att intresserat höra hur deras planer för utveckling av deras nätversion av tidningen ser ut.

I första hand handlar det om ambitionen att koppla ihop deras artiklar med läsarnas blogginlägg via en Twingly-lösning eller liknande.

Min personliga tro är att det som är min lokala tidning med en spridning i sjuhäradsbygden och med tyngdpunkt på just Borås skulle vinna väldigt mycket på att öppna upp det som så många andra redan har gjort.

För mig skulle det vara en dörröppnare för att blogga om fler lokala frågor och genom länkar från tidningen kunna skapa en debatt om detta på ett sätt som idag tyvärr är mer eller mindre obefintlig då budskapet inte når fram till Borås Tidnings läsare.

Tyvärr verkar inte Borås Tidning vara intresserade av en direktkontakt med de av sina läsare som har den här typen av frågor som, enligt mig, i grunden syftar till att utveckla tidningen till en bättre och modernare produkt.

I alla fall vill de inte diskutera eller informera mig om detta. Jag har nämligen inte fått ett enda svar från någon av de representanter som jag har mailat till.

Det senaste gick till tidningschefen Jan Öjmertz, nyhetscheferna Jonas Dahlin och Anneli Johannisson, webbredaktören Niclas Sennerteg och till Gota media som .

Det allra märkligaste är att Niclas Sennerteg, som är deras webbredaktör, är den som har fått min fråga vid tre tillfällen sedan hösten 2007 och inte vid något av dessa replikerat tillbaka till mig med minsta lilla svar.

Det är möjligt att Borås Tidning i lönndom håller på och planerar för något revolutionerande på sin sajt, men det är inte särskilt sannolikt att de skulle börja kommunicera med sina intresserade läsare på ett bättre sätt på nätet när de inte ens klarar av att hantera en enkel fråga i ett mail under 1,5 års tid.

Jag vet att vi ska sluta att använda epitetet gammelmedia, men just Borås Tidning tycks gör allt för att befästa detta uttryck.

Att fundera på att ställa frågor om mikrobloggar, och andra moderna kommunikativa lösningar på 2000-talet, är inte ens att tänka på känns det som.

Reblog this post [with Zemanta]