Fel med betyg i skolan eller inkompetenta lärare?
Några elever har genomfört ett rådigt test genom att lämna in samma uppsats till olika lärare. Bedömningen skiftade kraftigt mellan de olika lärarna.
Direkt skyndar alla betygsmotståndare till och använder elevernas test som ett argument för att betyg i skolan är fel väg att gå och att det är omöjligt att sätta rättvisa betyg.
Jag kan förstå att det inte är lätt att sätta ett samlat betyg för en elevs prestation, men om landets lärare inte ens är kapabla att bedömma samma uppsats någorlunda lika så är det inte betygssystemet som ska angripas. Det är (in)kompetensnivån hos lärarna som är problemet.
De aktuella lärarna som bedömt de tre tjejernas uppsats säger att de gjort sin bedömning utifrån de kriterier som finns. Denna bedömning resulterade i en variation som bredde ut sig mellan IG till MVG.
Det är ungefär som om domarna i en OS-final i simhopp skulle ge Anna Lindbergs poäng som efter kriterierna speglade alltifrån ett perfekt hopp till ett rejält magplask!
Om man slutligen läser om Fredrik Hellgren, som passar på att träda fram och berätta om att hans uppsats som han "lånade" av syrran bedömdes helt annorlunda, så kan jag precis som Aggeman tycka att det handlar om fusk rakt av som inte gick hem som han förmodat.
Det de tre tjejerna i Gävle genomförde var ett utstuderat test av hur bedömningen sker. Det Fredrik Hellgren ägnade sig åt var rent fusk för egen vinnings skull. Förvisso med en märklig bedömning i relation till syrrans betyg, men likt förbannat utstuderat fusk.
Andra bloggar om: politik, skolan, betyg, utbildning, lärare, kompetens, pedagogik, fusk, Intressant.se