ROKS återupprättar förtroendet

Riksorganisationen för kvinnojourer ROKS fick sig som bekant ett antal rejäla törnar i samband med SVT:s dokumentär Könskriget som sändes för snart 2 år sedan.

Det var då de klassiska orden från Ireen von Wachenfeldt om att "män är djur" fick fäste i debatten och organisationen drabbades av en rejäl kris där ett antal jourer runt om i landet lämnade ROKS.

Nu försöker man sig på att återupprätta det tappade förtroendet i en fråga som är så viktig för alla utsatta kvinnor i vårt land – att de har någonstans att vända sig när ingen annan finns där.

Detta sker genom en reklamkampanj där bland annat Magdalena Graaf deltar med utgångspunkt från vad hon blev utsatt för i 20-årsåldern och som hon beskrivit i sin bok "Det ska bli ett sant nöje att döda dig".

Lina Ploug på ROKS medger att tanken är att bygga upp förtroendet för organisationen:

"Nu får vi visa upp en bild av oss själva så som vi upplever vår
organisation. Könskriget innebar en kris för Roks men vår verksamhet är
grundläggande. Våldet mot kvinnor slutar inte och det kommer
fortfarande många sökande till oss. Folk vet att vi behövs och det är
den bilden av oss man märker mest av idag."

Det är bara att säga lycka till i kampen för en viktig kvinnofråga.

Förhoppningen är också att de personer, de starkaste militanta sympatisörerna, som bidrog till det som hände 2005 inte längre finns kvar i organisationen utan att fokus ligger där det ska ligga – en hjälp för utsatta kvinnor utan att skuldbelägga alla män oavsett inblandning.

Andra bloggar om: , , , , , , , Intressant.se

färskpressa!