H&M skapar en illusion av exklusivitet

H&M är alldeles fantastiska på att skapa uppmärksamhet. De förmedlar en liten illusion av exklusivitet och lyckas skapa en hysteri som lockar människor att stå i kö för att köpa kläder som sägs vara designade av Madonna.

Jag är uppriktigt imponerad över den smartness som de visar upp när de skapar en exklusivitet i samma typ av kläder som de normalt säljer genom att betala ett välkänt ansikte för att stå som "designer" till plaggen. Stella McCartney, Karl Lagerfeld och Madonna har gjort det tidigare och just Madonna gör det alltså nu igen.

Hm_madonna_2

Det är skillnad det på det varumärke som Erling Persson skapade och vårdade ömt innan han lämnade över det till sonen Stefan som har fullföljt expansionen ut i världen under stränga tyglar. Ett varumärke som definitivt inte alltid varit förknippat med exklusivitet och kvalité.

Läs den fascinerande historien om Erling Perssons bygge och Stefan Perssons förvaltande och fortsatta arbete i boken "HandelsMännen" (ISBN: 9789188595904).

Andra bloggar om: , , , , , , , , , Intressant.se