Illusionen av ett varumärke

Vill inte du också ha likadana kläder på dig som ditt barn på 18 månader?

I så fall ska ni nappa på den illusion av ett hippt varumärke som säljer sig själva genom att erbjuda kläder "som hela familjen kan känna sig coola i".

Märket heter "Me and I (me&i)" och designar kläder i första hand till barn, men även till vuxna. Eller rättare sagt; de designar kläder till barn och så syr de upp samma kläder i vuxenstorlekar också.

Enligt mig är det lika ocoolt som att åka till Ge-kås i Ullared och inhandla likadana träningsoveraller och träskor till hela familjen innan man åker till husvagnen i Varberg.

Jag har just bevittnat ett homeparty där dessa kläder säljs. Det är fascinerande hur grupptrycket kan övertyga människor (läs: mammor i det här fallet) att köpa saker som de annars inte skulle ha gjort.

När frågan kom om inte jag också skulle ha en t-shirt med en hamster på så gick gränsen.

Det är precis samma som Tupperware-partyn där man kommer hem med en ostkupa eller en potatisskalare i plast för att "det är en så himla bra produkt med livstidsgaranti". Det är bara det att du hade kunnat köpa tio stycken andra potatisskalare till samma kostnad som denna enda.

Det är möjligt att jag är tråkig som inte fattar grejen, men någonstans blir jag skeptisk in i märgen när man är tvungen att antingen knacka dörr eller anordna hemförsäljningspartyn för att få sålt sina produkter.

Om produkten är tillräckligt bra för att sälja sig själv på ett "normalt" vis så ska dessa olika tillställningar inte vara nödvändiga. Det som måste säljas genom grupptryck har någonstans missat ett grundläggande steg i exponeringen av sig själv och istället byggt upp en illusion om sin egen förträfflighet som i alla fall inte fångar min plånbok.

Att den sedan fångar min frus plånbok istället är en helt annan sak.

Svenska bloggar om: , , , , , , , , ,

Bloggportalen Intressant.se